zondag 3 januari 2021

12. Navigare necesse est

 


Plutarcus (46 - 120), biograaf van de oudheid
(Het is nodig te varen, niet te leven)

De zee wordt al meer dan 5000 jaar bevaren en gedurende heel die tijd worden er schepen gebouwd volgens een evolutionair pad dat uitermate dynamisch en veelzijdig is. De motor van die evolutie is het voortdurende streven van de scheepsbouwers om antwoorden te vinden op de vragen en behoeften van hun omgeving. Hun ontwikkelingen en inventiviteit creëren voortdurend kansen voor handel, exploratie en ondernemingen, ook militaire.

Met regelmaat bereiken ons, nu nog altijd, berichten over innovaties en grensoverschrijdende techniek. Denk alleen maar aan de baggerindustrie. Tot in 1990 had het grootste baggerschip een ruiminhoud van 12.000 m3. Nu heeft de SHZ ‘Cristóbal Colón’ van de firma Jan De Nul een laadruiminhoud van 46.000 m3: een spectaculaire schaalvergroting.

De evolutie en de veelzijdigheid van de scheepsbouw van het prille begin tot in onze dagen is indrukwekkend: er zijn meer dan 4000 types van schepen beschreven. Elk type heeft ooit aan de spits gestaan van de evolutie en elk type is op zijn beurt weer voorbijgestreefd dankzij continue innovatie en specialisatie.

Ook in de Middeleeuwen was dit het geval. Brugge was weliswaar geen zeevarende mogendheid, en zal dat ook nooit worden, maar zonder inzicht in de mogelijkheden en het grote potentieel van maritiem transport is de ontwikkeling en geschiedenis van Brugge niet ten volle te duiden. Vervoer over water zal veel belangrijker worden dan vervoer over land. De Bruggelingen hebben dat inzicht en zullen fors en succesvol investeren in de infrastructuur zowel van de zeehaven als van de goederenopslag.


36. Een Belgisch kanaal

  Op dit punt gekomen van de conferentie, ontvouwt de Maere een alternatief plan: een ‘Belgische kanaal’ inderdaad, dat Gent verbindt met ee...