Over dit blog



De eindscriptie die ik maakte voor het bekomen van de tittel van officiƫle stadsgids voor Brugge, had als onderwerp de verzanding van het Zwin in de Late Middeleeuwen. Hierin kon ik de gekende historische feiten toetsen aan mijn ervaring als baggeraar: meer dan tien jaar was ik als 'directeur van de operaties' betrokken bij de baggerwerken aan de Belgische Kust. De Bruggelingen streden tegen verzanding en aanslibbing, net zoals de baggeraars nu: omvang en intensiteit zijn zeer vergelijkbaar, de fenomenen zijn identiek.

Op vraag van Jo Berten, Ere-Voorzitter en toen voorzitter van de Gidsenbond, heb ik later over dit onderwerp tevens een voordracht gehouden voor de Koninklijke Gidsenbond Brugge.

Het resultaat leverde aanvullende inzichten op en gaandeweg groeide het besef dat er nog onderwerpen zijn in de geschiedschrijving van Brugge die gediend zouden zijn met een  commentaar uit het oogpunt van een ingenieur.

Dit blog is een poging om de resultaten van dit onderzoek onder de aandacht te brengen en om dit onderzoek te stimuleren. We starten bij het begrip Verlanding en nemen de onderwerpen op zoals ze zich losweg vanzelf en logisch aandienenen. Regelmatig tracht ik een element van het verhaal voor te stellen.

Ik doe een warme oproep voor medewerking, reactie, kritiek, voorstellen...

Veel leesgenot gewenst!

Met vriendelijke groet.


ir. Marcus Druyts



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

36. Een Belgisch kanaal

  Op dit punt gekomen van de conferentie, ontvouwt de Maere een alternatief plan: een ‘Belgische kanaal’ inderdaad, dat Gent verbindt met ee...