donderdag 17 december 2020

10. Damme.


Schepen confortabel en veilig voor anker laten gaan in het Zwin is één zaak, hun ladingaan land brengen is een tweede.

Bovendien, bij het verhandelen van goederen is opslag onvermijdelijk. Daartoe zijn veilige en goed beschutte locaties/magazijnen nodig. De enige plaats die hiervoor in aanmerking komt - eerste helft 12de eeuw - is Brugge: er is een internationale markt, er is de aanwezigheid van de Burg en de Graaf van Vlaanderen, en er is de (eerste) omwalling. De aanloop naar de bouw van grotere magazijnen - (13de eeuw: Hallen, Belfort, Waterhalle,...) kan eventueel spoedig ter hand genomen worden. Damme bestaat nog niet, er is niets.

Waar het Zwin te ondiep wordt, bouwen de Bruggelingen een dam: ze creëren een plaats die bij hoogtij droog blijft. Goederen kunnen zo aangeland worden door kleine vaartuigen die de ladingen ophalen bij de voor anker liggende zeeschepen. Aansluitend worden ze dan over land naar Brugge vervoerd over een nieuw aangelegde weg tussen de 'dam' en Brugge. Over dit laatste zijn geen aanwijzigingen voorhanden, maar hoe kon het anders verlopen? Het zelfde verhaal geldt voor de uitvoer van goederen. 

De dam zal ook vlug evolueren naar een dienstencentrum: elke zeeschip dat aankomt of dat vertrekt, heeft behalve de lading ook proviand nodig en andere spullen. Bij de dam ontstaat na korte tijd een nederzetting: Letterswerve dat al vlug 'Damme' wordt genoemd. Deze nederzetting fungeert als een vast overslagpunt tussen Brugge en het Zwin en groeit snel. Reeds in 1169 ontvang het zijn stadskeur. De eerste stap van een succesverhaal is gezet.


Wapen van Damme

Transport over land is duur en moeizaam: paarden, karren, voerlieden, ... Het blijkt vlug dat deze werkwijze de groeiende goederenstroom niet kan bolwerken. Er zijn verdere stappen nodig. De Bruggelingen begrijpen gaandeweg het potentieel voor groei dat hier geboden wordt en ontwikkelen als echte ondernemers een visie, die daadwerkelijk omgezet wordt in concrete plannen, in beleid, waarvan de samenhang essentieel is en de complexiteit verbaast.

Zeeschepen die door het Zwin via een kanaal, dat aansluit op de Spiegelrei en Kraanrei tot in de stad varen, lijkt op het eerste zicht de ideale oplossing. Maar de Bruggelingen realiseren zich dat zulk een kanaal voor zeeschepen, zeker voorlopig, niet aan de orde is, allicht wegens te groot en te duur maar misschien ook wegens bestaande beperkingen van breedte en diepgang in de stad. 

Een kanaal maken voor kleinere schepen, dat aansluit op de Kraan – en Spiegelrei is wel haalbaar en dat kan zelfs later eventueel nog vergroot/verruimd worden indien nodig en nuttig. Die kleinere schepen kunnen via dit kanaal goederen van en naar het Zwin brengen: we noemen ze ’lichters' of binnenschepen. Tussentijdse opslag en overslag van goederen in Damme vervalt en een 'klein' kanaal sluit perfect aan op de reeds bestaande kanalen/reien/grachten in de stad. Het resultaat moet een veel performanter havenbedrijf opleveren. 

Dit inzicht is de basis van wat later zal blijken een zeer succesvolle visie te zijn. De realisatie ervan is complexer dan op het eerste gezicht blijkt en vergt inzicht op de lange termijn en vooral innovatie.



dinsdag 15 december 2020

9. Een moord en een stormvloed.


Met de moord op de graaf Karel de Goede op 2 maart 1127 begint een instabiele periode en de tot dan toe open stad is genoodzaakt om zich te beschermen: in de jaren 1127/1128 wordt de eerste omwalling gebouwd. De belangrijkste functie voor de Reie en de gegraven grachten in deze periode is militair: zij vormen de slotgrachten van deze eerste omwalling. De figuur toont de toestand van Brugge na de moord op Karel de Goede en na de bouw van de eerste omwalling.


Brugge van Galbert, begin 12de eeuw. (6, blz. 190)

Deze situatie gaat veranderen vanaf het jaar 1134. Door een zware stormvloed wordt de bestaande Zwingeul drastisch uitgebreid in zuidwestelijke richting. De geul transformeert tot een perfect veilige, toegankelijke en ruime haven voor de toen gangbare zeeschepen. Plots kunnen zeeschepen veilig voor anker gaan dicht bij de stad. 

Echter, de bestaande verbinding van Brugge met de zee, die loopt via de Reie en het Oude Zwin, is moeilijk bevaarbaar. Het transport over land van goederen tussen het Zwin en Brugge, volop in getijdegebied, is niet vanzelfsprekend. En toch kunnen de zeeschepen zo dichtbij voor anker gaan: de situatie is frustrerend, maar ook inspirerend. 

Om van deze begin situatie halverwege de 12de eeuw te evolueren naar het grootste havencomplex en handelscentrum van de eerste helft 14de eeuw, zijn vele stappen nodig, een gedurfde visie  en doortastend ondernemers.



36. Een Belgisch kanaal

  Op dit punt gekomen van de conferentie, ontvouwt de Maere een alternatief plan: een ‘Belgische kanaal’ inderdaad, dat Gent verbindt met ee...