dinsdag 24 november 2020

5. Het Oud Zwin


De oplossing die de Bruggelingen bedenken om hun markpositie te handhaven en te verbeteren is de bouw van een kanaal: het Oud Zwin. Het is de eerste bekende poging om het probleem van de verlanding op een drastische manier te omzeilen.

Het nieuwe kanaal verbindt Brugge met een geulenstelsel dat uitmondt in de zeeboezem Sincfal, die zich toen op de plaats van het Zwin en de monding van de Westerschelde bevond. Het lag enigszins meer noordelijker dan de Oostelijke Geul.

A. De Smet heeft de ligging ervan gereconstrueerd aan de hand van oude teksten. Zie het artikel 'Het waterwegennet ten Noordoosten van Brugge in de XIIIe eeuw (Oude Zwin, Reie en Zwin)' in de Revue Belge de Philologie et d'Histoire, AnneƩ 1933 pp. 1023-1059 (7).

Het waterwegennet  ten Noordoosten van Brugge in de XIIIe eeuw (5)

De monding bevindt zich in de nabijheid van Knokke en Cadzand. Het blijkt echter dat het kanaal wel goed geschikt is voor de afwatering van de polders, echter, na verloop van tijd blijkt het veel minder geschikt voor zeeschepen en dat is een handicap.
In het begin van de 12de eeuw, heeft de stad dus een ernstig probleem van toegankelijkheid voor zeeschepen, maar dan woedt er aanvang oktober 1134 een geweldige herfststorm en die stormvloed verandert de situatie grondig.

Er wordt een diepe geul geslagen: het Zwin.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

36. Een Belgisch kanaal

  Op dit punt gekomen van de conferentie, ontvouwt de Maere een alternatief plan: een ‘Belgische kanaal’ inderdaad, dat Gent verbindt met ee...