Met de moord op de graaf Karel de Goede op 2 maart 1127 begint een instabiele periode en de tot dan toe open stad is genoodzaakt om zich te beschermen: in de jaren 1127/1128 wordt de eerste omwalling gebouwd. De belangrijkste functie voor de Reie en de gegraven grachten in deze periode is militair: zij vormen de slotgrachten van deze eerste omwalling. De figuur toont de toestand van Brugge na de moord op Karel de Goede en na de bouw van de eerste omwalling.
Brugge van Galbert, begin 12de eeuw. (6, blz. 190)
Deze situatie gaat veranderen vanaf het jaar 1134. Door een zware stormvloed wordt de bestaande Zwingeul drastisch uitgebreid in zuidwestelijke richting. De geul transformeert tot een perfect veilige, toegankelijke en ruime haven voor de toen gangbare zeeschepen. Plots kunnen zeeschepen veilig voor anker gaan dicht bij de stad.
Echter, de bestaande verbinding van Brugge met de zee, die loopt via de Reie en het Oude Zwin, is moeilijk bevaarbaar. Het transport over land van goederen tussen het Zwin en Brugge, volop in getijdegebied, is niet vanzelfsprekend. En toch kunnen de zeeschepen zo dichtbij voor anker gaan: de situatie is frustrerend, maar ook inspirerend.
Om van deze begin situatie halverwege de 12de eeuw te evolueren naar het grootste havencomplex en handelscentrum van de eerste helft 14de eeuw, zijn vele stappen nodig, een gedurfde visie en doortastend ondernemers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten